Castellà, 106 pàgines.
L'edició de l'editorial Lumen consta de dues parts, la primera on hi trobem la carta que Kafka escriu al seu pare, i la segona part és tota una reflexió crítica de Ricard Torrents, el qui fou rector de la Universitat de Vic, realitzada des de Tübingen on hi estudià filosofia i literatura.
La Carta al padre va ser escrita per Kafka el 1919, però aquesta no va arribar mai a les mans del destinatari i, després de la mort de Franz Kafka, va ser publicada el 1952. Segons Max Brod, escriptor i amic de Franz Kafka, la carta va ser entregada a la mare de Kafka perquè la fes arribar al seu pare, però la mare mai va complir amb la petició i finalment va retornar-la al fill perquè fos ell qui la entregués al pare.
El text esdevé de gran importància per entendre la relació que Franz tenia amb el seu pare. En la carta critica la conducta emocionalment ebussiva i hipòcrita que va tenir amb ell i amb altres membres de la família.
La figura que té la mare en la dinàmica familiar és el d'una dona/mare que realitza funcions de mediadora i equilibrista entre el pare i la resta dels fills.En molts moments de la carta Franz exalça la figura de la mare com a figura de protecció.
En el text trobem diferents paràgrafs on podem trobar-hi elements molt rics per entendre aquesta relació que perseguia el reconeixement i que va acabar fomentant ràbia.
Així trobem la POR
"Me preguntaste una vez por qué afirmaba yo que te tengo miedo. Como de costumbre, no supe qué contestar, en parte, justamente por el miedo que te tengo, y en parte porque en los fundamentos de ese miedo entran demasiados detalles como para que pueda mantenerlos reunidos en el curso de una conversación."
o bé,
"Todavía años más tarde me perseguía la visión aterradora de ese hombre gigantesco, mi padre, esa última instancia, que podía, casi sin motivo, venir de noche a sacarme de la cama y llevarme al balcón, a tal punto yo no era nada para él.".
La INEFICÀCIA DEL CÀSTIG
"Cuántas veces tuvo que repetirse esta escena y otras semejantes, y cuán poco, en realidad, has logrado con ello. Creo que esto se debe a que el grado de ira y de enojo no parecía estar en relación correcta con el asunto; se tenía la sensación de que tu cólera no podía haber sido provocada por esa nimiedad del estar sentado lejos de la mesa, sino que existía en su entera magnitud ya desde un principio, y hubiese tomado sólo por casualidad ese preciso detalle como pretexto para su descarga. "
o la SENSACIÓ DE FRACÀS
"Si comenzaba a hacer algo que no fuera de tu gusto y tú me amenazabas con el fracaso, el respeto por tu opinión era tan grande en mí, que el fracaso, aunque fuese mucho más tarde, era irremediable.
Perdí la confianza en mis actos. Yo era inconstante, indeciso. A medida que fui creciendo aumentó el material que podías señalar como testimonio de mi inutilidad; poco a poco, en ciertos aspectos, comenzaste a tener razón."
Perdí la confianza en mis actos. Yo era inconstante, indeciso. A medida que fui creciendo aumentó el material que podías señalar como testimonio de mi inutilidad; poco a poco, en ciertos aspectos, comenzaste a tener razón."
Llibre disponible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada